Система
роботи з молодими спеціалістами у дошкільному закладі з формування
професійної компетентності
(з
досвіду роботи)
За останні роки
педагогічний склад дошкільних закладів почав повільно «омолоджуватися». Тому,
одним з перших завдань колективів є підтримка тих молодих спеціалістів, які
обирають тяжкий шлях вихователя.
В останні часи
кількість молодих спеціалістів, які приходять до дошкільних закладів дуже мала.
І тому, їх поява у колективі – це радість як для керівника, так і для
педагогів. Завдання керівників – допомогти молодим педагогам адаптуватися у
новому колективі. Розв’язувати це завдання необхідно з урахуванням того, що в
своєму професійному ставленні молодий спеціаліст проходить декілька етапів:
I етап – 1-й рік роботи: самий важкий період для новачків;
II етап - 2-3 –й роки роботи: процес розвитку професійних
вмінь, накопичення досвіду, пошук нових методів та прийомів роботи з дітьми,
формування свого стилю роботи;
III етап – 4-5-й роки
роботи: складається система роботи, накопичуються власні розробки.
Педагог використовує у своїй роботі новітні технології;
IY етап – 6-й рік роботи:
відбувається вдосконалення, саморозвиток, узагальнення власного досвіду роботи.
Хотілося б
відмітити, що строк проходження етапів для
кожного педагога суто індивідуальний. Професійні якості, здебільшого, залежать
від характеру, темпераменту вихователя. Тому адміністрації дошкільного закладу
необхідно до кожного педагога підходити диференційовано. Різноманітні форми
роботи з молодими спеціалістами сприяють розвитку у них пізнавального інтересу
до професії, активному засвоєнню прийомів роботи з дітьми та їх батьками,
надають позитивний вплив на зріст його професійної компетенції.
Знайомство із
талановитими педагогами, досвідом інноваційної діяльності та її результатами грають важливу роль у формуванні
педагогічного ідеалу молодого спеціаліста, а
іноді в його корекції.
Адаптація молодого
вихователя здебільшого залежить від психологічного клімату в дошкільному
закладі, стиля управління, професійної компетенції кожного педагога.
В кожному дошкільному закладі складаються свої
традиції, своя система роботи з молодими вихователями, обираються ті форми і
методи, які наприкінці будуть сприяти подальшому професійному зростанню
молодого спеціаліста.
В дошкільному
підрозділі Донецького навчально-виховного комплексу «Гармонія» з першого дня
орієнтують молодого педагога на постійне поповнення знань, на оволодіння
передовими методами та прийомами в роботі з дітьми.
Свою роботу з
молодими спеціалістами ми будуємо з урахуванням трьох аспектів їх діяльності:
·
«Вихователь-методист
– молодий спеціаліст» - створення умов
для легкої адаптації молодого спеціаліста у роботі, забезпечення його
необхідними знаннями, вміннями, навичками;
·
«Молодий спеціаліст
– дитина та його батьки» - формування авторитета педагога, поваги,
зацікавленості в ньому дітей та їх
батьків;
·
«Молодий спеціаліст
- колега» - надання всебічної підтримки з боку колег.
Між тим, основною умовою є розвиток особливої уваги до
навиків практичного застосування отриманим педагогом теоретичних знань.
Недостатнє володіння навичками спонукає молодих вихователів до занять
самоосвітою.
В дошкільному підрозділі функціонує школа молодого
вихователя «Сходинки майстерності», метою якої є допомога починаючим педагогам
у підвищенні їх професійної компетентності. Засідання проходять раз на місяць
згідно плану, складеному з урахуванням запитів та труднощів починаючих
педагогів. В рамках школи розглядаються теоретичні та практичні питання. Для
молодих вихователів проводяться консультації, взаємовідвідування. Попитом користуються дискусії,
семінари-практикуми, колективні перегляди з подальшим обговоренням побаченого.
До роботи у школі молодого вихователя долучаються
досвідчені педагоги. Педагог-наставник, який працює з молодими вихователями
досконало володіє фаховими знаннями, розуміє, які саме професійні знання і
навички необхідні початківцю для ефективного виконання педагогічної діяльності.
При взаємодії з початківцями одночасно впливає не лише на його фахові, а й на
особистісні якості.
Структура методичної роботи з молодими вихователями
|
Колективно-групові форми
|
|
Індивідуальні форми роботи
|
|
Методичні об’єднання
|
|
Анкетування
|
|
Школа молодого вихователя «Сходинки майстерності»
|
Консультації, співбесіди
|
|
|
Тематичні виставки
|
Наставництво
|
|
|
Конкурси педагогічної майстерності
|
Самоосвіта
|
|
|
Семінари-практикуми
|
Творчі звіти
|
Науково-методичний супровід
професійного зростання молодих вихователів
План роботи школи молодого вихователя
«Сходинки майстерності»
Мета:
1.
Поглиблення
педагогічних знань, формування професійної компетентності вихователів;
ознайомлення з директивними документами, наказами, розпорядженнями Міністерства
освіти і науки, молоді та спорту України.
2.
Закріплення
(вивчення) знань теорії, практики, методики навчально-виховної роботи з дітьми;
вивчення психології, етики, формування посадових умінь і навичок.
3.
Постійне
удосконалення науково-теоретичної підготовки з розділів програми.
4.
Вивчення та
узагальнення кращого педагогічного досвіду, аналіз та визначення шляхів його
творчого використання з урахуванням вимог сьогодення.
5.
Організація
перегляду різних форм роботи з дітьми в дошкільному підрозділі з подальшим
аналізом.
Перший рік навчання
Учитель має право вчити
й виховувати до тих пір,
поки сам учиться й удосконалюється.
В. Сухомлинський
|
№
|
Заходи
|
Термін
|
Відповідальний
|
|
1
|
Інструктивно-методична нарада:
-
Призначення
педагогів-наставників;
-
Ознайомлення з
планом роботи школи молодого вихователя «Сходинки майстерності»
|
Вересень
|
Вихователь-методист
|
|
2
|
Складання індивідуальних планів роботи, які
передбачають:
-
Взаємне
відвідування занять та режимних моментів з подальшим обговоренням;
-
Спільне
відвідування занять у досвідчених колег, педагогів-наставників.
Консультація
«Організація та методика проведення екскурсій у природу»
|
Жовтень
|
Вихователь-методист
Педагог-наставник
|
|
3
|
Робота з інструкціями:
-
Забезпечення
безпеки життєдіяльності дитини під час перебування в дошкільному підрозділі.
Консультація «Принципи особистісно- зорієнтованої
системи виховання»
|
Листопад
|
Вихователь-методист
Практичний психолог
|
|
4
|
Консультація «Сюжетно-рольові ігри, їх місце в житті
дитини»
Огляд преси «Все для вихователів» - фахова література,
як форма роботи з самоосвіти
|
Грудень
|
Вихователь-методист
|
|
5
|
-
Тиждень молодого
педагога
Індивідуальні
консультації за потребою
|
Січень
|
Педагоги-наставники
|
|
6
|
-
Кругли стіл
«Сучасні підходи до організації навчально-виховного процесу».
Вивчення
базової програми «Я у Світі», її особливості
|
Лютий
|
Вихователь-методист,
Практичний психолог
|
|
7
|
-
Методична
панорама «Різноманітні форми організації навчально виховного процесу »
|
Березень
|
Вихователь-методист
|
|
8
|
-
Творчий звіт« Педагогічні знахідки молодих вихователів »
|
Квітень
|
Молоді вихователі
|
|
9
|
-
Вивчення рівня
підготовки молодих вихователів.
-
Дискусія «Роль
школи молодого вихователя у моєму професійному ставленні»
|
Травень
|
Вихователь-методист, практичний психолог
|
Другий рік навчання
Замало бути обізнаним у нових ідеях,
потрібно знати,
де можна використовувати ці ідеї.
Вміти з ними поводитись,
а не лише захоплюватись.
Майкл Фурман
|
№
|
Заходи
|
Термін
|
Відповідальні
|
|
1
|
-
«Кругли стіл»
Закон України «Про дошкільну освіту», положення про дошкільний навчальний
заклад.
-
Бесіда на тему
«Сучасний дитячий заклад. Вихователь – діти - батьки».
-
Анкетування:
«Професійні здібності вихователя».
|
Вересень
|
Вихователь-методист
|
|
2
|
-
«Проблемний
стіл»: методика проведення занять; диференційований підхід до навчання.
-
«Методичні
посиденьки»: самоосвіта – робота із пресою, методичними посібниками
|
Жовтень
|
Вихователь-методист,
педагог-наставник
|
|
3
|
-
«Дискусія-зустріч»:
інноваційні технології. Пошуки, проблеми; виготовлення зразків роздавального
матеріалу.
-
Індивідуальні
консультації «Мої педагогічні знахідки (проблеми, їх розв’язання)», «Базова
програма «Я у Світі» - вивчення».
|
Листопад
|
Вихователь-методист,
педагог-наставник
|
|
4
|
-
«Розв’язання
педагогічних ситуацій»: загартування в дошкільному закладі, вимоги, підготовка.
-
«Співбесіди»:
педагогічна майстерність. У чому вона? Портрет сучасного вихователя.
|
Грудень
|
Вихователь-методист,
педагог-наставник
|
|
5
|
-
«Методична
шкатулка»: критерії оцінювання дітей дошкільного віку згідно з програмовими
вимогами.
-
«Психолого-педагогічний
тренінг»: сучасний вихователь – це вихователь-психолог; робота з
гіперактивними дітьми.
|
Січень
|
Вихователь-методист,
практичний психолог
|
|
6
|
-
«Дискусія-бесіда»:
види праці в дошкільному закладі. Вимоги до їх проведення.
-
«Методичні дебати»:
розв’язання практичних ситуацій; хлопчики і дівчатка, підходи до виховання.
|
Лютий
|
Педагог-наставник,
Практичний
психолог
|
|
7
|
-
«Хвилинки
відпочинку»: фізкультхвилинки, фізкультпаузи.
-
«Техніка
безпеки»: знання інструкцій з техніки безпеки – бесіда.
|
Березень
|
Вихователь-методист,
педагог-наставник
|
|
8
|
-
«Методичний
аукціон»: використання ІКТ у навчальному процесі.
-
«Методичні
посиденьки»: самоосвіта - робота з пресою. Структура побудови робочого дня
вихователя.
|
Квітень
|
Вихователь-методист
|
|
9
|
-
«Методичний
турнір»: створення предметно-розвивального середовища, вимоги до оформлення
ігрових зон.
-
«Методичний
фестиваль»: захист вихователем власного методичного надбання; проблеми,
пошуки, знахідки.
|
Травень
|
Вихователь-методист,
практичний психолог
|
Додаток 1
Анкета
визначення професійних та
особистісних якостей вихователя
1.
Чим приваблює для Вас професія
«вихователь»?
2.
Які труднощі Вас
спіткали у роботі з дітьми?
3.
Які труднощі
виникають у Вас при встановлені контакту з дитиною, при спілкуванні із групою
дітей, при розв’язувані дитячих конфліктів?
4.
Консультації яких спеціалістів Ви хотіли б
отримати?
5.
Які труднощі викликає у Вас організація
предметно - розвивального середовища?
6.
Як Ви оцінюєте свою
професійну підготовку?
7.
Назвіть п’ять якостей, які
необхідні у роботі вихователеві?
8.
Які завдання Ви
поставили собі на найближчий час?
9.
Що Вас приваблює у роботі колективу:
-інноваційна діяльність;
-експериментування;
-приклад колег та керівництва;
-професійний зріст.
10. Що Вам хотілося б
змінити у колективі, у роботі групи?
Додаток 2
Анкета
оцінювання професійної підготовки педагога ДНЗ
Дошкільна
педагогіка використовує дані…
А. невропатології;
Б. фізіології і психології;
В. психіатрії і педіатрії;
Г. усі відповіді є правильними.
Що не зараховується
до методів дошкільної педагогіки як науки?
А. спостереження;
Б. бесіда;
В. розмова з батьками;
Г. вивчення результатів продуктивної діяльності дітей
(малюнки, ліплення )
Чим
характеризується професійна компетентність вихователя?
А. умінням педагогічно мислити;
Б. умінням карати дітей;
В. умінням дізнаватися думку батьків про їх дитину;
Г. умінням дотримуватися авторитарності у вихованні;
Д. умінням налагоджувати зв’язки із бізнесменами.
Виділіть один з
основних напрямків річного плану роботи ДНЗ.
А. програма розвитку дитини;
Б. визначення рівня розвитку дитини;
В. аналіз діяльності закладу за минулий навчальний рік;
Г. організація харчування дітей;
Д. робота на ділянці ДНЗ.
Що входить до
структури класичного заняття у ДНЗ?
А. організаційний момент й установка на заняття;
Б. приватні методики;
В. прогулянка;
Г. набір іграшок;
Д. денний сон.
Чи можна навчати
дітей не на спеціальних заняттях?
А. можна організовувати навчання у процесі повсякденної
взаємодії і спілкування з вихователем;
Б. можна організувати навчання у процесі прийому їжі;
В. не можна;
Г. можна у процесі проведення консультацій із батьками;
Д. можна на засіданні педагогічної ради.
Назвіть умову
ефективності застосування методів виховання.
А. готовність батьків до виховання;
Б. використання будь-яких з відомих методів виховання;
В. будь-який метод повинен бути гуманним, таким, що не
принижує дитину;
Г. підготовка дітей до продуктивної діяльності;
Д. участь батьків у прогулянках.
Які методи
безпосереднього вивчення сім’ї є
найбільш ефективними?
А. бесіда з педагогом-психологом ДНЗ;
Б. клубна робота;
В. спостереження;
Г. малюнок родини;
Д. надання спонсорської допомоги.
Які
психолого-педагогічні основи сімейного виховання не є предметом обговорення на
педагогічних радах у ДНЗ?
А. дитина як член сімейного колективу;
Б. типові труднощі та помилки батьків;
В. роль прикладу й авторитету батьків;
Г. роль сім’ї у
навчанні та вихованні дітей;
Д. формування батьків як педагогів.
А Н К Е Т А
«РОЗВИВАЄМО
ОБДАРОВАНІСТЬ ДІТЕЙ».
1.
1. Шановна колего, ЧИ ЗНАЄТЕ
ВИ?
1.Що таке здібності?
_____________________________________
1.2 Що таке обдарованість?
________________________________
1.3 Що таке талант?
_______________________________________
________________________________________________________
2.В чому можуть
проявлятися здібності дитини?
__________________________________________________
__________________________________________________
3.В якому
середовищі краще розвивати здібності дитини?_____________
___________________________________________________________
4.Які здібності
найкраще розвиваються у дошкільників?
________________________________________________
__________________________________________________
5.Чи може бути
дошкільник обдарованою дитиною? В яких сферах діяльності це найкраще може проявлятися?
__________________________________________________
__________________________________________________
6.Чим характеризується
здібна дитина-дошкільник?
_____________________________________________
__________________________________________________
7.Чи доцільно
групувати дошкільників за рівнями їхнього
розвитку?
________________________________________________
__________________________________________________
8. Чи може розумово здібна дитина бути неохайна,не
захоплюватися
читанням?____________________________
1.
2. 5. Які важливими якостями характеру повинен характеризуватися педагог,
який працює з обдарованими дітьми?
1. Назвіть дітей вашої групи, які, на ваш погляд, здібні та
обдаровані?__________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
10. Які розвиваючі заходи Ви з ними
проводите?_____________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________
11. Чи знають батьки про здібності та обдарованість своєї дитини? Де додатково
розвивають дітей?
________________________________________
__________________________________________________________________
Немає коментарів:
Дописати коментар