Школа молодого вихователя

Система роботи з молодими спеціалістами у дошкільному закладі з формування професійної компетентності
(з досвіду роботи)

За останні роки педагогічний склад дошкільних закладів почав повільно «омолоджуватися». Тому, одним з перших завдань колективів є підтримка тих молодих спеціалістів, які обирають тяжкий шлях вихователя.
В останні часи кількість молодих спеціалістів, які приходять до дошкільних закладів дуже мала. І тому, їх поява у колективі – це радість як для керівника, так і для педагогів. Завдання керівників – допомогти молодим педагогам адаптуватися у новому колективі. Розв’язувати це завдання необхідно з урахуванням того, що в своєму професійному ставленні молодий спеціаліст проходить декілька етапів:
I етап – 1-й рік роботи: самий важкий період для новачків;
II етап - 2-3 –й роки роботи: процес розвитку професійних вмінь, накопичення досвіду, пошук нових методів та прийомів роботи з дітьми, формування свого стилю роботи;
III етап – 4-5-й роки  роботи: складається система роботи, накопичуються власні розробки. Педагог використовує у своїй роботі новітні технології;
IY етап – 6-й рік роботи: відбувається вдосконалення, саморозвиток, узагальнення власного досвіду роботи.
Хотілося б відмітити, що строк проходження етапів для кожного педагога суто індивідуальний. Професійні якості, здебільшого, залежать від характеру, темпераменту вихователя. Тому адміністрації дошкільного закладу необхідно до кожного педагога підходити диференційовано. Різноманітні форми роботи з молодими спеціалістами сприяють розвитку у них пізнавального інтересу до професії, активному засвоєнню прийомів роботи з дітьми та їх батьками, надають позитивний вплив на зріст його професійної компетенції.
Знайомство із талановитими педагогами, досвідом інноваційної діяльності та її результатами  грають важливу роль у формуванні педагогічного ідеалу молодого спеціаліста, а  іноді в його корекції.
Адаптація молодого вихователя здебільшого залежить від психологічного клімату в дошкільному закладі, стиля управління, професійної компетенції кожного педагога.
 В кожному дошкільному закладі складаються свої традиції, своя система роботи з молодими вихователями, обираються ті форми і методи, які наприкінці будуть сприяти подальшому професійному зростанню молодого спеціаліста.
В дошкільному підрозділі Донецького навчально-виховного комплексу «Гармонія» з першого дня орієнтують молодого педагога на постійне поповнення знань, на оволодіння передовими методами та прийомами в роботі з дітьми.
Свою роботу з молодими спеціалістами ми будуємо з урахуванням трьох аспектів їх діяльності:
·         «Вихователь-методист – молодий спеціаліст» - створення умов  для легкої адаптації молодого спеціаліста у роботі, забезпечення його необхідними знаннями, вміннями, навичками;
·         «Молодий спеціаліст – дитина та його батьки» - формування авторитета педагога, поваги, зацікавленості в ньому  дітей та їх батьків;
·         «Молодий спеціаліст - колега» - надання всебічної підтримки з боку колег.
Між тим, основною умовою є розвиток особливої уваги до навиків практичного застосування отриманим педагогом теоретичних знань. Недостатнє володіння навичками спонукає молодих вихователів до занять самоосвітою.
В дошкільному підрозділі функціонує школа молодого вихователя «Сходинки майстерності», метою якої є допомога починаючим педагогам у підвищенні їх професійної компетентності. Засідання проходять раз на місяць згідно плану, складеному з урахуванням запитів та труднощів починаючих педагогів. В рамках школи розглядаються теоретичні та практичні питання. Для молодих вихователів проводяться консультації, взаємовідвідування.  Попитом користуються дискусії, семінари-практикуми, колективні перегляди з подальшим обговоренням побаченого.
До роботи у школі молодого вихователя долучаються досвідчені педагоги. Педагог-наставник, який працює з молодими вихователями досконало володіє фаховими знаннями, розуміє, які саме професійні знання і навички необхідні початківцю для ефективного виконання педагогічної діяльності. При взаємодії з початківцями одночасно впливає не лише на його фахові, а й на особистісні якості.

Структура методичної роботи з молодими вихователями
Дошкільний підрозділ
Колективно-групові форми

Індивідуальні форми роботи
Методичні об’єднання

Анкетування
Школа молодого вихователя «Сходинки майстерності»
Консультації, співбесіди
Тематичні виставки
Наставництво
Конкурси педагогічної майстерності
Самоосвіта
Семінари-практикуми
Творчі звіти
                                                                              
Науково-методичний супровід
професійного зростання молодих вихователів
 















План роботи школи молодого вихователя
«Сходинки майстерності»
Мета:
1.    Поглиблення педагогічних знань, формування професійної компетентності вихователів; ознайомлення з директивними документами, наказами, розпорядженнями Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України.
2.    Закріплення (вивчення) знань теорії, практики, методики навчально-виховної роботи з дітьми; вивчення психології, етики, формування посадових умінь і навичок.
3.    Постійне удосконалення науково-теоретичної підготовки з розділів програми.
4.    Вивчення та узагальнення кращого педагогічного досвіду, аналіз та визначення шляхів його творчого використання з урахуванням вимог сьогодення.
5.    Організація перегляду різних форм роботи з дітьми в дошкільному підрозділі з подальшим аналізом.





Перший рік навчання

Учитель має право вчити
й виховувати до тих пір,
поки сам учиться й удосконалюється.
В. Сухомлинський

Заходи
Термін
Відповідальний


1
Інструктивно-методична нарада:
-          Призначення педагогів-наставників;
-          Ознайомлення з планом роботи школи молодого вихователя «Сходинки майстерності»


Вересень


Вихователь-методист



2
Складання індивідуальних планів роботи, які передбачають:
-          Взаємне відвідування занять та режимних моментів з подальшим обговоренням;
-          Спільне відвідування занять у досвідчених колег, педагогів-наставників.
Консультація «Організація та методика проведення екскурсій у природу»



Жовтень



Вихователь-методист



Педагог-наставник




3
Робота з інструкціями:
-          Забезпечення безпеки життєдіяльності дитини під час перебування в дошкільному підрозділі.
Консультація «Принципи особистісно- зорієнтованої системи виховання»




Листопад


Вихователь-методист

Практичний психолог


4
Консультація «Сюжетно-рольові ігри, їх місце в житті дитини»
Огляд преси «Все для вихователів» - фахова література, як форма роботи з самоосвіти


Грудень


Вихователь-методист

5
-          Тиждень молодого педагога
Індивідуальні консультації за потребою

Січень
Педагоги-наставники


6
-          Кругли стіл «Сучасні підходи до організації навчально-виховного процесу».
Вивчення базової програми «Я у Світі», її особливості


Лютий
Вихователь-методист,

Практичний психолог

7
-          Методична панорама «Різноманітні форми організації навчально виховного процесу »
Березень
Вихователь-методист
8
-          Творчий  звіт« Педагогічні  знахідки молодих вихователів »
Квітень
Молоді вихователі

9
-          Вивчення рівня підготовки молодих вихователів.
-          Дискусія «Роль школи молодого вихователя у моєму професійному ставленні»


Травень
Вихователь-методист, практичний психолог






Другий рік навчання
Замало бути обізнаним у нових ідеях,
потрібно знати,
де можна використовувати ці ідеї.
Вміти з ними поводитись,
а не лише захоплюватись.
Майкл Фурман
Заходи
Термін
Відповідальні






1
-          «Кругли стіл» Закон України «Про дошкільну освіту», положення про дошкільний навчальний заклад.
-          Бесіда на тему «Сучасний дитячий заклад. Вихователь – діти - батьки».
-          Анкетування: «Професійні здібності вихователя».



Вересень



Вихователь-методист



2
-          «Проблемний стіл»: методика проведення занять; диференційований підхід до навчання.
-          «Методичні посиденьки»: самоосвіта – робота із пресою, методичними посібниками


Жовтень


Вихователь-методист, педагог-наставник


3
-          «Дискусія-зустріч»: інноваційні технології. Пошуки, проблеми; виготовлення зразків роздавального матеріалу.
-          Індивідуальні консультації «Мої педагогічні знахідки (проблеми, їх розв’язання)», «Базова програма «Я у Світі» - вивчення».




Листопад



Вихователь-методист, педагог-наставник



4
-          «Розв’язання педагогічних ситуацій»: загартування в дошкільному закладі, вимоги, підготовка.
-          «Співбесіди»: педагогічна майстерність. У чому вона? Портрет сучасного вихователя.


Грудень


Вихователь-методист, педагог-наставник




5
-          «Методична шкатулка»: критерії оцінювання дітей дошкільного віку згідно з програмовими вимогами.
-          «Психолого-педагогічний тренінг»: сучасний вихователь – це вихователь-психолог; робота з гіперактивними дітьми.



Січень



Вихователь-методист, практичний психолог




6
-          «Дискусія-бесіда»: види праці в дошкільному закладі. Вимоги до їх проведення.
-          «Методичні дебати»: розв’язання практичних ситуацій; хлопчики і дівчатка, підходи до виховання.



Лютий 

Педагог-наставник,
Практичний психолог



7
-          «Хвилинки відпочинку»: фізкультхвилинки, фізкультпаузи.
-          «Техніка безпеки»: знання інструкцій з техніки безпеки – бесіда.

Березень

Вихователь-методист, педагог-наставник



8
-          «Методичний аукціон»: використання ІКТ у навчальному процесі.
-          «Методичні посиденьки»: самоосвіта - робота з пресою. Структура побудови робочого дня вихователя.



Квітень



Вихователь-методист




9
-          «Методичний турнір»: створення предметно-розвивального середовища, вимоги до оформлення ігрових зон.
-          «Методичний фестиваль»: захист вихователем власного методичного надбання; проблеми, пошуки, знахідки.



Травень

Вихователь-методист, практичний психолог






Додаток 1
Анкета
визначення професійних та особистісних якостей вихователя

1.      Чим приваблює  для Вас професія «вихователь»?

2.      Які труднощі Вас спіткали у роботі з дітьми?

3.      Які труднощі виникають у Вас при встановлені контакту з дитиною, при спілкуванні із групою дітей, при розв’язувані дитячих конфліктів?

4.       Консультації яких спеціалістів Ви хотіли б отримати?

5.      Які труднощі викликає у Вас організація предметно - розвивального середовища?

6.      Як Ви оцінюєте свою професійну підготовку?

7.      Назвіть п’ять якостей, які необхідні у роботі вихователеві?

8.      Які завдання Ви поставили собі на найближчий час?

9.       Що Вас приваблює у роботі колективу:
-інноваційна діяльність;
-експериментування;
-приклад колег та керівництва;
-професійний зріст.
  
     10. Що  Вам хотілося б змінити у колективі, у роботі групи?


Додаток 2
Анкета
оцінювання професійної підготовки педагога ДНЗ

Дошкільна педагогіка використовує дані…
А. невропатології;
Б. фізіології і психології;
В. психіатрії і педіатрії;
Г. усі відповіді є правильними.

Що не зараховується до методів дошкільної педагогіки як науки?
А. спостереження;
Б. бесіда;
В. розмова з батьками;
Г. вивчення результатів продуктивної діяльності дітей (малюнки, ліплення )

Чим характеризується професійна компетентність вихователя?
А. умінням педагогічно мислити;
Б. умінням карати дітей;
В. умінням дізнаватися думку батьків про їх дитину;
Г. умінням дотримуватися авторитарності у вихованні;
Д. умінням налагоджувати зв’язки із бізнесменами.

Виділіть один з основних напрямків річного плану роботи ДНЗ.
А. програма розвитку дитини;
Б. визначення рівня розвитку дитини;
В. аналіз діяльності закладу за минулий навчальний рік;
Г. організація харчування дітей;
Д. робота на ділянці ДНЗ.

Що входить до структури класичного заняття у ДНЗ?
А. організаційний момент й установка на заняття;
Б. приватні методики;
В. прогулянка;
Г. набір іграшок;
Д. денний сон.

Чи можна навчати дітей не на спеціальних заняттях?
А. можна організовувати навчання у процесі повсякденної взаємодії і спілкування з вихователем;
Б. можна організувати навчання у процесі прийому їжі;
В. не можна;
Г. можна у процесі проведення консультацій із батьками;
Д. можна на засіданні педагогічної ради.

Назвіть умову ефективності застосування методів виховання.
А. готовність батьків до виховання;
Б. використання будь-яких з відомих методів виховання;
В. будь-який метод повинен бути гуманним, таким, що не принижує дитину;
Г. підготовка дітей до продуктивної діяльності;
Д. участь батьків у прогулянках.

Які методи безпосереднього вивчення сім’ї  є найбільш ефективними?
А. бесіда з педагогом-психологом ДНЗ;
Б. клубна робота;
В.  спостереження;
Г. малюнок родини;
Д. надання спонсорської допомоги.

Які психолого-педагогічні основи сімейного виховання не є предметом обговорення на педагогічних радах у ДНЗ?
А. дитина як член сімейного колективу;
Б. типові труднощі та помилки батьків;
В. роль прикладу й авторитету батьків;
Г. роль сім’ї  у навчанні та вихованні дітей;
Д. формування батьків як педагогів.




                                                      А Н К Е Т А

«РОЗВИВАЄМО ОБДАРОВАНІСТЬ ДІТЕЙ».

1.     1.    Шановна колего, ЧИ  ЗНАЄТЕ  ВИ?

1.Що таке здібності?

_____________________________________

 

1.2 Що таке обдарованість?
________________________________

1.3 Що таке талант?

_______________________________________

________________________________________________________

2.В чому можуть проявлятися здібності дитини?

__________________________________________________                           
__________________________________________________

3.В якому середовищі краще розвивати здібності дитини?_____________

___________________________________________________________

4.Які здібності найкраще розвиваються у дошкільників?

 

________________________________________________

__________________________________________________

5.Чи може бути дошкільник обдарованою дитиною? В яких сферах діяльності це найкраще може проявлятися?

__________________________________________________

__________________________________________________

 

       6.Чим характеризується здібна дитина-дошкільник?

      _____________________________________________

__________________________________________________

        7.Чи доцільно групувати дошкільників за рівнями їхнього

 

       розвитку?

      ________________________________________________

__________________________________________________

8.    Чи може розумово здібна дитина бути неохайна,не

 

захоплюватися читанням?____________________________

1.        

 

2.    5. Які важливими якостями характеру повинен характеризуватися педагог, який працює з обдарованими дітьми?


1.      Назвіть дітей вашої групи, які, на ваш погляд, здібні та обдаровані?__________________________________________________

___________________________________________________________________________________________
      ___________________________________________________________________________________________

      10. Які розвиваючі заходи Ви з ними проводите?_____________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________

      11. Чи знають батьки про здібності та обдарованість своєї дитини? Де додатково розвивають   дітей?

________________________________________

 __________________________________________________________________

      12. Чи потрібно хвалити таких дітей, говорити про їх здібності та обдарованість?__________________________________________________






Немає коментарів:

Дописати коментар